برای سال‌ها ژانر استراتژی از Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª بالایی در میان گیمرهای ایرانی برخوردار بود. ژانری Ú©Ù‡ پیچیدگی‌های خاص خود را به همراه دارد Ùˆ معمولا توجه مخاطب‌های داخلی بازی‌های ویدیویی را به خود جلب می‌کرد. یکی از عناوینی Ú©Ù‡ در این میان توانست به خصوص در ایران به Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª بالایی دست پیدا کند، Stronghold یا همان قلعه بود. اثری در ژانر استراتژی ریل تایم Ú©Ù‡ Ú©Ù…ÛŒ بعد از شروع کار خود تمرکز اصلی‌اش را روی جنگ‌های صلیبی قرار داد. جنگ‌هایی Ú©Ù‡ به واسطه ØØ¶ÙˆØ± مسلمان‌ها Ùˆ مسیØÛŒâ€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ نزدیکی Ù…ØÛŒØ·ÛŒ آن به ایران بیش از پیش مورد توجه گیمرهای ایرانی است. مجموعه بازی Stronghold ØØ§Ù„ا 20 ساله شده Ùˆ همچنان به کار خود روی کامپیوترهای شخصی ادامه می‌دهد. در این میان اما Stronghold Crusader یا همان قلعه: جنگ‌های صلیبی در ایران همچنان به عنوان یکی از Ù…ØØ¨ÙˆØ¨â€ŒØªØ±ÛŒÙ† بازی‌های استراتژی شناخته می‌شود. موضوعی Ú©Ù‡ می‌توان یکی از دلایل آن را در دوبله شدن بازی پیدا کرد. با بازیسنتر همراه باشید تا به سراغ 10 ØÙ‚یقت Ù†Ø§Ú¯ÙØªÙ‡ از بازی قلعه: جنگ‌های صلیبی برویم.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
شخصیت‌های تاریخی
داستان اولین قسمت از مجموعه بازی Stronghold Ùˆ به خصوص ادامه‌های آن تمرکز اصلی خود را روی جنگ‌های صلیبی قرار داده. همان‌طور Ú©Ù‡ از نام Stronghold Crusader پیداست Ú©Ù‡ به عنوان بسته اضاÙه‌شونده مستقل قسمت اول شناخته می‌شود، سازندگان سعی در روایت بخشی از تاریخ جنگ‌های صلیبی داشتند. آنها در ابتدای کار به سراغ دوره اول Ùˆ سوم جنگ‌های صلیبی Ø±ÙØªÙ†Ø¯ Ú©Ù‡ میزبان برخی شخصیت‌های مهم تاریخی بود. از جمله این شخصیت‌ها Ú©Ù‡ البته به بازی هم راه پیدا کرده بودند می‌توان به ریچارد شیردل، صلاØâ€ŒØ§Ù„دین ایوبی، ÙØ±ÛŒØ¯Ø±ÛŒØ´ یکم Ùˆ شاه Ùیلیپ دوم اشاره کرد.
ایرانی‌های قلعه
روایت Stronghold Crusader در دوران جنگ‌های صلیبی شرایط را برای ØØ¶ÙˆØ± شخصیت‌های ایرانی در بازی ÙØ±Ø§Ù‡Ù… کرده. مدتی بعد از عرضه این عنوان تیم سازنده بسته‌ای با نام Stronghold Warchest را منتشر کرد Ú©Ù‡ شامل نسخه اول Stronghold Ùˆ نسخه بهبود ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Stronghold Crusader بود. در این نسخه 5 لرد دیگر به بازی اضاÙÙ‡ شدند Ú©Ù‡ یکی از آن‌ها وزیر نام داشت. هرچند در بازی به Ø´Ú©Ù„ مستقیم درباره ریشه‌های این شخصیت ØµØØ¨ØªÛŒ نمی‌شود اما اطلاعات به دست آمده از سوی Ø·Ø±ÙØ¯Ø§Ø±Ø§Ù† مجموعه دو ÙØ±Ø¶ÛŒÙ‡ را Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù‡. اولین ÙØ±Ø¶ÛŒÙ‡ به این موضوع اشاره کرد Ú©Ù‡ شخصیت وزیر در ØÙ‚یقت نمونه خیالی ØØ³Ù† ØµØ¨Ø§Ø Ù¾Ø§ÛŒÙ‡ گذار ÙØ±Ù‚Ù‡ ØØ´Ø§Ø´ÛŒÙ† است. از سوی دیگر اطلاعاتی وجود Ú©Ù‡ نشان می‌دهد وزیر در اصل براساس Ø¬Ø¹ÙØ± برمکی یکی از وزاری ایرانی دربار هارون‌الرشید از خاندان برمکیان طراØÛŒ شده. دیگر شخصیت قلعه: جنگ‌های صلیبی Ú©Ù‡ از آن به عنوان یک ÙØ§Ø±Ø³ یاد می‌شود، امیر (Emir) است. امیر در Stronghold Crusader با عناوین امیر سپهر، امیر آتش، امیر ÙˆØØ¯Øª Ùˆ امیر پشنگ نیز شناخته می‌شود. خالی از لط٠نیست اینجا به شخصیت شاه هم اشاره کنیم Ú©Ù‡ Stronghold Crusader 2 برای اولین‌بار معرÙÛŒ شد. پادشاهی خیالی از سلسله خوارزمشاهیان Ú©Ù‡ البته علاقه چندانی به جنگ ندارد Ùˆ تمرکز اصلی خود را روی شعر Ùˆ شاعری قرار داده.
آموزش براساس واقعیت
استودیو بریتانیایی FireFly Ú©Ù‡ به عنوان سازنده اصلی مجموعه Stronghold شناخته می‌شود، برای پیاده‌سازی ایده‌های اولیه خود Ùˆ آشنا کردن گیمرها با بازی از ایده جالب توجهی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کرده. آنها برای بازی خود، امکانات Ùˆ قابلیت‌های بسیاری را طراØÛŒ کرده بودند اما نیاز داشتند Ú©Ù‡ بخش آموزشی مناسبی را برای انتقال ایده‌هایشان طراØÛŒ کنند. آنها برای دستیابی به این Ù‡Ø¯ÙØŒ روی دوره اول جنگ‌های صلیبی Ùˆ ÙØªØ اورشلیم تمرکز کردند. جنگی Ú©Ù‡ در آن اکثر ابزارها Ùˆ امکانات طراØÛŒ شده در بازی را شامل می‌شد Ùˆ به همین واسطه تبدیل به بهترین ÙØ±ØµØª برای آموزش بازی شد.
معمای ØÙ‚ امتیاز قلعه
با اینکه امروزه ما این مجموعه را با نام Stronghold می‌شناسیم اما نکته جالب توجهی درباره نام آن وجود دارد. اگر به سراغ نسخه‌ای اصلی Ùˆ شماره‌دار مجموعه بروید متوجه می‌شوید Ú©Ù‡ نام رسمی تمامی آنها Ú©Ù‡ روی باکس‌آرت بازی نیز ثبت شده در اصل FireFly Studios’ Stronghold است. این در ØØ§Ù„ÛŒ است Ú©Ù‡ نسخه‌های جانبی معمولا بدون عنوان FireFly Studios منتشر می‌شوند. هرچند هیچ منبعی به Ø´Ú©Ù„ رسمی این موضوع را تایید نکرده اما به نظر می‌رسد Ú©Ù‡ دلیل اصلی این موضوع بازی دیگری باشد. بازی‌ای Ú©Ù‡ با نام Stronghold شناخته می‌شود Ùˆ سال‌ها پیش از ساخته Firefly در سال 1993 برای کامپیوترهای شخصی منتشر شده. اثری Ú©Ù‡ براساس قوانین D&D ساخته Ùˆ به Ø´Ú©Ù„ Ú©Ù„ÛŒ ارتباطی به قلعه آشنا برای ما ندارد.
علاقه دوران کودکی
استودیو FireFly کار خود را از سال 2001 با عرضه اولین قسمت Stronghold شروع کرد Ùˆ از آن زمان تاکنون به Ø´Ú©Ù„ خاص تمام تمرکز خود را روی نسخه‌های مختل٠این مجموعه قرار داده. با این ØØ§Ù„ دلیل اصلی‌ای Ú©Ù‡ باعث شد تا آنها به سراغ ساخت بازی‌ای با تمرکز روی قلعه بروند، علاقه شخصی سایمون بردبری بود. بازیسازی Ú©Ù‡ به عنوان خالق بازی ویدیویی قلعه شناخته می‌شود. بردبری از دوران کودکی به قلعه Ùˆ ساختار آن علاقه زیادی داشت Ùˆ نهایتا موÙÙ‚ شد مشهورترین بازی تاریخ با ØØ¶ÙˆØ± قلعه را تولید کند. او Ø·ÛŒ دو دهه گذشته همواره به عنوان Ø·Ø±Ø§Ø Ø§ÛŒÙ† سری در FireFly مشغول به کار بوده است.
اختلا٠طبقاتی
در دوران قرون وسطی اختلا٠طبقاتی یکی از مهم‌ترین مسائلی بود Ú©Ù‡ به شدت جوامع مختل٠را ØªØØª تاثیر قرار داده بود. این اختلا٠طبقاتی را به Ø±Ø§ØØªÛŒ می‌توان در بازی Stronghold Crusader نیز پیدا کرد. یکی از جالب‌ترین نکات موجود در این مجموعه به صداگذاری نیروهای مختل٠اختصاص دارد. به طور مثال سوارنظام ساده معمولا با لهجه‌های Ø³Ø·Ø Ù¾Ø§ÛŒÛŒÙ† صداگذاری شده‌اند Ùˆ در مقابل شوالیه‌های بالارده بهترین Ø´Ú©Ù„ ØªÙ„ÙØ¸ کلمات را به همراه دارند.
زندگی در قلعه
قلعه در طول تاریخ تنها به عنوان Ù…ØÙ„ÛŒ برای ØØ¶ÙˆØ± نظامیان شناخته نمی‌شود Ùˆ همواره میزبان کسب Ùˆ کارها Ùˆ گروه‌های مختل٠جامعه بوده. سایمون بردبری خالق بازی Stronghold ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ø¯Ø§Ø¯Ù‡ Ú©Ù‡ در ابتدای توسعه این بازی قصد داشته بیش از 100 کسب Ùˆ کار مختل٠را در بازی قرار دهد اما بعد از مدتی متوجه پیچیدگی بیش از ØØ¯ آن شده Ùˆ نهایتا به چیزیز ØØ¯ÙˆØ¯ 20 کسب Ùˆ کار خاص Ùˆ اصلی رضایت داده.
قلعه‌های واقعی
از همان ابتدای ساخت StrongholdØŒ توجه به نکات تاریخی Ùˆ واقعی جزو اولویت‌های تیم سازنده قرار داشته. آنها برای رسیدن به Ø³Ø·Ø Ù…Ù†Ø§Ø³Ø¨ÛŒ از این موضوع تعدادی از معروÙ‌ترین قلعه‌های تاریخ را در عناوین مختل٠خود بازسازی کرده‌اند. از جمله این سازه‌ها می‌توان به برج لندن Ùˆ دژ ادینبورو اشاره کرد Ú©Ù‡ به عنوان یکی از پیچیده‌ترین قلعه‌های تاریخ شناخته می‌شود.
شخصیت‌های همیشگی
هرچند Stronghold میزبان بسیاری از شخصیت‌های واقعی Ùˆ ØØ§Ø¶Ø± در تاریخ قرون وسطی بوده اما همواره چند شخصیت خیالی وجود دارند Ú©Ù‡ در تمامی قسمت‌های مجموعه ØØ§Ø¶Ø± هستند. شخصیت‌هایی Ú©Ù‡ ØªØØª عناوین موش، مار، خوک Ùˆ گرگ شناخته می‌شوند. سایمون بردبری اعتقاد دارد Ú©Ù‡ هر کدام از این چهار شخصیت در اصلی نمادی از کلیشه‌ بارون‌های  (Barons) قرون وسطی هستند.باید بدانید  بارون از القاب اشراÙÛŒ غرب اروپا است Ùˆ به دست نشانده‌هایی Ú¯ÙØªÙ‡ می‌شد Ú©Ù‡ زمین Ùˆ املاک خود را مستقیماً از پادشاه Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª می‌کردند.
ØØ§Ù„ا پیش از رسیدن به اولین ØÙ‚یقت بازی بهتر است Ú©Ù…ÛŒ در مورد تاریخچه نسخه‌های جنگ صلیبی مجموعه قلعه با شما ØµØØ¨Øª کنیم :
هرچند اولین نسخه از این مجموعه یعنی Stronghold با انتشار در اکتبر 2001 توانست نظر منتقد‌ها را به خود جلب کند Ùˆ متوسط امتیاز 81 را به دست آورد اما این بسته اضاÙه‌شونده مستقل آن بود Ú©Ù‡ Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª مجموعه را دوچندان کرد. با اینکه Stronghold Crusader نسبت به نسخه اصلی متوسط امتیاز کمتری یعنی 78 را به دست آورد اما توانست پتانسیل‌های بالای مجموعه را نمایان کند. مدتی بعد اما نوبت به بسته Stronghold Warchest رسید Ú©Ù‡ شامل بازی اصلی، بسته جنگ‌های صلیبی به اضاÙÙ‡ Ù…ØØªÙˆØ§ÛŒ اضاÙÙ‡ بود. بسته‌ای Ú©Ù‡ البته تنها در چند کشور Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ مثل آمریکا Ùˆ لهستان به ÙØ±ÙˆØ´ Ø±ÙØª Ùˆ بسیاری از تجربه آن Ù…ØØ±ÙˆÙ… شدند. با این ØØ§Ù„ Firefly در سال 2008 نسخه‌ای دیگر از این بازی را آماده کرد Ú©Ù‡ با نام Stronghold: Crusader Extreme شناخته می‌شود. این بسته جدید در اصل شامل نسخه‌ Ø¨Ù‡Ø¨ÙˆØ¯ÛŒØ§ÙØªÙ‡ Stronghold Crusader همراه با Ù…ØØªÙˆØ§Ù‡Ø§ÛŒ جدید Ùˆ البته سیستم هوش مصنوعی Ù…ØªÙØ§ÙˆØªÛŒ بود. واکنش رسانه‌ها اما به این نسخه به هیچ‌وجه قابل قبول نبود Ùˆ بسیاری از درجه سختی بالا، بهبود Ù†ÛŒØ§ÙØªÙ† صدا Ùˆ گراÙیک قدیمی نسخه Extreme ایراد Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ Ùˆ نهایتا باعث شدند متوسط امتیاز آن روی عدد 45 قرار گیرد. پایین‌ترین متوسط امتیازی Ú©Ù‡ تاکنون به یکی از نسخه‌های اصلی یا جانبی مجموعه Stronghold اختصاص ÛŒØ§ÙØªÙ‡.
دوبله ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ قلعه
در ابتدای دهه 80 شمسی بود Ú©Ù‡ جریان تازه‌ای در بازی‌های ویدیویی برای ما ایرانی‌ها Ø´Ú©Ù„ Ú¯Ø±ÙØª. در آن سال‌ها برخی شرکت‌های دوبله وارد بازار بازی‌های ویدیویی شده Ùˆ شروع به دوبله کردن بازی‌های Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù†Ø¯. یکی از بازی‌هایی Ú©Ù‡ در آن دوران به همین واسطه توانست تبدیل به یکی از Ù…ØØ¨ÙˆØ¨â€ŒØªØ±ÛŒÙ† بازی‌های ایران شود، همین Stronghold یا قلعه بود. اثری Ú©Ù‡ ادامه آن ØªØØª عنوان قلعه: جنگ‌های صلیبی در ایران به ÙØ±ÙˆØ´ رسید Ùˆ به Ø´Ú©Ù„ کامل در سال 1384 دوبله شد. جالب است بدانید Ú©Ù‡ هنوز هم می‌توانید این نسخه ÙØ§Ø±Ø³ÛŒ شده از قلعه را تجربه کنید. جالب اینکه در آن دوران اکثر بازی‌های دوبله شده توانستند به Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ÛŒØª بالایی در ایران برسند ØŒ بازی‌هایی مثل : Mafia ØŒ کنستانتین ØŒ کماندوز Ùˆ Die Hard Nakatomi Palaza